Licht is sfeerbepalend!
Dat licht een bepaalde sfeer neer kan zetten is niets nieuws. Persoonlijk ken ik geen enkel restaurant wat TL verlichting heeft hangen, dit licht maakt het zo ongezellig. Als je bijvoorbeeld dubbele tuindeuren in je café heb zitten, zal er mooi veel licht naar binnen vallen. De horeca heeft het momenteel zwaar, daar waar een jaar of 8 geleden alle restaurants, café’s en barretjes een goede omzet behaalden is het nu de eindjes bij elkaar knopen. De financiële crisis heeft de omzet binnen de horecabranche sterk afgenomen. Veel bedrijven hebben hun deuren moeten sluiten, niet alleen vanwege het uitgiftepatroon van de consument is veranderd. De consument is ook veel selectiever geworden, doordat er een trend ontstaan is rondom eten en voeding.
Hoe kun je je onderscheiden?
Je moet je als horeca-ondernemer dus onderscheiden, een uniek concept waar vraag naar is zou perfect zijn. Het eten wat geserveerd wordt moet inspelen op de trend die we nu zien. De helft van Nederland houdt zich bezig met superfoods en gezond eten. De biefstuk met frietjes wordt dus steeds onaantrekkelijker op de kaart. De menukaart moet dus onderscheidend zijn, maar ook de uitstraling van de zaak. Het meubilair, de kleuren van de muren en de accessoires. Vaak wordt er maar weinig aandacht aan de verlichting besteed. Toch is verlichting ontzettend sfeerbepalend. Wanneer je echt een uitgebreid lichtplan laat maken speciaal voor horeca verlichting kan het zelfs invloed hebben op de smaakbeleving van het eten.
Licht is multifunctioneel
Het wordt niet door iedereen al zo gezien, maar licht heeft meerdere functies. Je kunt dus stellen dat licht multifunctioneel is. Het bepaald de sfeer in de ruimte, maar de verlichting heeft ook effect op hoe iemand zich voelt. Van sommige verlichting voel je je heel energiek of ga je je juist moe voelen. Verlichting kan je ook een opgefokt of juist een ontspannen gevoel bezorgen. Door op de juiste manier in te spelen op de emotie van de mens valt er heel wat te halen.